Według danych dostępnych na stronie Twitch.tv, przeciętna miesięczna liczba streamerów będących online to obecnie około 2 miliony (z czego ponad 15 tysięcy należy do programu partnerskiego) a ilość aktywnych użytkowników dziennie wynosi prawie 10 milionów, co daje średnio 106 minut materiałów obejrzanych przez każdego z nich w ciągu dnia. Dziś słynnego fioletowego serwisu nikomu nie trzeba przedstawiać. A jak wyglądały początki największej na świecie platformy streamerskiej?

Justin.tv – narodziny transmisji na żywo w Internecie

Historia zaczyna się bardzo prozaicznie. Dwóch dobrych znajomych – Justin Kan i Emmett Shear przemierzają samochodem ulice Bostonu, żywo dyskutując. Rozmowa jest tak inspirująca, że obaj zaczynają się zastanawiać, jak fantastycznym pomysłem byłaby możliwość nadawania jej oraz wielu innych wydarzeń z ich życia w Internecie. Niedługo potem te rozważania zaczynają stawać się rzeczywistością. 19 marca 2007 roku Justin Kan rozpoczyna transmisję, w której pokazuje swoją codzienność, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

W tym celu, razem z trójką rówieśników, wspomnianym Emmettem Shearem, Kylem Vogtem oraz Michaelem Seibelem, zakładają stronę o nazwie Justin.tv. Plan jest prosty, Justin rejestruje wszystko, co dzieje się w jego życiu za pomocą przyczepionej do czapki kamerki, a cała reszta zajmuje się zapleczem technicznym. W ten sposób czwórka szalonych ludzi dokonuje rewolucji, która wkrótce odmieni losy wideo transmisji. Początkowo projekt nie pozyskuje zbyt wielu fanów, a pojawiający się widzowie wykorzystują dane Justina do prześladowania go i nasyłania oddziałów policji na jego dom. Po ponad dwóch miesiącach od uruchomienia streamu, nadchodzi pierwszy przełom. Do zespołu dołącza Justine Ezarik (obecnie popularna Youtuberka, znana jako iJustine), która przyciąga przed ekrany komputerów sporą ilość nowych fanów. Sprawy zaczynają nabierać tempa do tego stopnia, że latem tego samego roku na stronie obecnych jest już kolejnych 60 kanałów. Zwiększająca się liczba nadawców powoduje coraz liczniejsze prośby o możliwość prowadzenia transmisji przez osoby, będące do tej pory jedynie widzami.

Wychodząc im naprzeciw, 2 października 2007 roku Justin.tv staje się otwartą platformą.

Od tej pory każdy może stać się częścią tego niezwykłego przedsięwzięcia. Skutkiem tej decyzji jest ogromny wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników, którzy 19 lipca 2008 przekraczają pierwszy milion. Rosnąca z dnia na dzień popularność witryny, osiągnięta dzięki ciężkiej pracy i zaangażowaniu oraz pomimo braku jakichkolwiek działań marketingowych, zdumiewa powiększającą się załogę. Rozszerzające się grono twórców znacząco wpływa na różnorodność tematyk prowadzonych transmisji. Chociaż kategorii na stronie jest sporo, od kuchennych wyczynów, wspólnego oglądania seriali, prezentacji plastycznych i muzycznych talentów, a na budowie zabytkowych pojazdów i poradach małżeńskich kończąc, to tylko jedna z nich bije ówczesne rekordy oglądalności.

Kierując się statystykami oraz sugestiami samych widzów, 30 września 2009 roku Justin.tv uruchamia JTV Gaming. Narastające zainteresowanie stworzoną subdomeną, a także bardzo szybki jej rozwój, wyprzedzający wszystkie pozostałe dziedziny streamów, dwa lata później przekonuje załogę do radykalnego kroku. 6 czerwca 2011 roku powstaje strona, dedykowana wyłącznie kontentowi gamingowemu – Twitch.tv. Od tej pory prawie cała uwaga zostaje poświęcona nowej platformie. Zanim nadejdzie 5 sierpnia 2014 roku, w którym Justin.tv oficjalnie zostaje zamknięty, w roku 2011 serwis wypuszcza aplikację do dzielenia się wideo, Socialcam, która odnosi spory sukces.

W znajdującym się na stronie Justin.tv filmie pożegnalnym, podsumowującym siedem lat drogi, od pionierskiego pomysłu do internetowego giganta, padają słowa: „Justin.tv zostanie prawdopodobnie zapamiętany, jako jeden z najbardziej niezręcznych eksperymentów w Internecie kiedykolwiek.”.

Gigantyczny sukces Twitch.tv

Chociaż początkowo stali bywalcy Justin.tv są dosyć septyczni wobec pomysłu uruchomienia nowej strony, szybko okazuje się on strzałem w dziesiątkę. Niecały rok od momentu uruchomienia, Twitch.tv może się już pochwalić prawie 20 milionami widzów.

Wsparcie ze strony pojawiających się inwestorów pozwala załodze (liczącej pod koniec 2013 roku ponad 100 osób) na realizację coraz śmielszych pomysłów. Jednym z nich jest transmisja turniejów e-sportowych, stanowiąca kamień milowy w działalności platformy. W 2012 roku Twitch.tv nadaje przekaz z odbywającego się w Chinach międzynarodowego festiwalu gier komputerowych – World Cyber Games. Rekordy oglądalności i pozytywny odzew kibiców takich gier jak League of Legends, Dota 2 czy StarCraft II nie pozostawiają cienia wątpliwości, co do przyszłego kierunku rozwoju.

Wkrótce strona zapewni sobie wyłączność transmitowania największych imprez e-sportowych, wysuwając się dzięki temu na piedestał pośród serwisów live i stając się rozpoznawalną, światową marką. Coraz większa liczba firm i agencji marketingowych interesuje się współpracą z platformą, skutkiem czego jest wzrost zarobków samych streamerów, którzy zaczynają traktować swoje zajęcie jako pełnoprawną pracę. W międzyczasie z zespołu odchodzą Michael Seibel i Kyle Vogt, chcący w pełni poświęcić się własnym projektom.

Kolejnym znaczącym momentem jest zamknięcie na początku 2013 roku głównego konkurenta – Own3d.tv, które czyni Twitch.tv praktycznie monopolistą na rynku. W tym samym roku, posiadając już ponad 45 milionów widzów miesięcznie, platforma ogłasza integracje z Xbox One, PlayStation 4, a później również pojawienie się aplikacji na systemy iOS oraz Android.

10 lutego 2014 roku Justin.tv i Twitch.tv zamieniają się w Twitch Interactive, Inc., w sierpniu tego samego roku spółka przechodzi w ręce Amazon.com, za niebagatelną kwotę 970 milionów dolarów, a w grudniu Twitch ogłasza nabycie GoodGame Agency. 16 sierpnia 2016 roku kolejnym ich nabytkiem staje się portal Curse, Inc.. Pod skrzydłami Jeffa Bezosa strona rozwija się do dziś.

Skomentuj, nie wstydź się, nie musisz się rejestrować! :)

* Pola obowiązkowe.
** Komentarz zostanie dodany po akceptacji moderacji.