Badanie rynku live streamingu 2020 już dostępne, pobierz teraz!

Jaką platformę streamerską warto wybrać i dlaczego?

Dobrze dobrana platforma streamingowa to jeden z kluczowych aspektów, które mogą wpłynąć na Twój sukces w streamowaniu. Można oczywiście korzystać wymiennie z kilku platform, ale na początek może to być po prostu za dużo. Dodatkowo, zebranie stabilnej i odpowiednio dużej widowni nawet na jednej platformie bywa trudne, a co dopiero na kilku. W takim razie, jaką platformę streamerską warto wybrać? Dlaczego właśnie ją? Sprawdź!

Najważniejsze platformy streamingowe, które musisz znać

Rynek platform streamingowych nie jest szczególnie szeroki, zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę, że pływa w tym stawie tak naprawdę jedna duża ryba i sporo płotek. Nie oznacza to jednak, że zupełnie nie ma w czym wybierać i decyzja odnośnie do tego, jaka platforma streamingowa będzie najlepsza, jest całkowicie oczywista.

Wśród najważniejszych platform streamingowych, które musisz znać, jeśli transmisja na żywo jest czymś, co chcesz wypróbować (lub już masz z nią pewne doświadczenie, ale zastanawiasz się nad zmianą platformy):

  • Twitch
  • Youtube Live
  • Facebook Live oraz Facebook Gaming
  • Instagram Live

Jeszcze stosunkowo do niedawna na tej liście pojawiłby się należący do Microsoftu Mixer. Platforma ta swego czasu miała bardzo duże ambicje i chciała wbić się na szczyt rankingu popularności platform streamingowych, ale niewiele z tych planów ostatecznie wyszło.

Mixer został zamknięty w czerwcu 2020 roku, a na odchodne firma podpisała porozumienie z Facebookiem, które miało ułatwić części streamerów przejście z platformy Microsoftu do Facebook Gaming. Wielu z nich zdecydowało się jednak na powrócenie na Twitcha lub YouTube.

Twitch

Twitch bezdyskusyjnie dominuje w branży, a inne platformy streamingowe pozostają daleko w tyle. Z zebranych przez nas statystyk wynika, że aż 88% live streamerów w Polsce wybiera właśnie Twitcha. Drugi według popularności YouTube wskazało jako wykorzystywaną w największym stopniu platformę jedynie 7,4% ankietowanych.

Sprawdź raport „Badanie rynku live streamingu 2020” i poznaj więcej ciekawych statystyk związanych z polską branżą streamingową!

Wbrew pozorom Twitch króluje nie tylko wśród graczy. Chociaż wciąż rekordy na tej platformie biją właśnie transmisje z różnych gier, takich jak na przykład Fortnite czy CS: GO (a ostatnio także… szachy), to widać coraz większą różnorodność wśród tematyki streamów.

Ba – najpopularniejszą kategorią na tej platformie są aktualnie „Pogawędki”(oryg. Just Chatting). Podczas streamów z tej kategorii twórcy po prostu rozmawiają z widzami, odpowiadają na ich pytania, opowiadają historie ze swojego życia i nie tylko. Coraz częściej takie streamy prowadzą różnego rodzaju celebryci – sportowcy, aktorzy i nie tylko.

Niezależnie od tego, czy chcesz pograć, pogadać, składać meble, rysować czy gotować, na Twitchu masz szansę znaleźć sporą grupę osób, która będzie zainteresowana Twoimi streamami. Wymieniając zalety tej platformy, nie można też zapomnieć o szerokich możliwościach personalizacji kanału i różnorodnych możliwościach uzyskiwania wsparcia finansowego od widzów (donejty, subskrypcje, Bitsy).

YouTube Live

YouTube Live to największy konkurent Twitcha, chociaż, jak jasno wskazują wymienione powyżej statystyki, o nieporównywalnie mniejszej popularności wśród live streamerów. Platforma ta bowiem wciąż jest kojarzona przede wszystkim jako miejsce do zamieszczania gotowych filmików.

Pod tym względem deklasuje konkurencję, ale wygląda to zupełnie inaczej, jeśli chodzi o streaming. Są jednak twórcy, w tym niektórzy z bardzo dużymi bazami fanów, którzy wykorzystują ją także do transmisji na żywo i bardzo ją sobie chwalą.

Można wymienić wiele podobieństw między YouTube Live a Twitchem, takich jak między innymi czat na żywo, a także opcje wspierania streamerów poprzez superczat i supernaklejki. Jest też możliwość wzbogacenia streama różnego rodzaju nakładkami i specjalnymi alertami (na przykład o donacjach czy nowych obserwujących).

Na niekorzyść YouTube Live przemawiają jednak wysokie wymagania, które trzeba spełnić, aby móc zacząć monetyzować swój kanał, a także mniejsza ilość opcji monetyzacji.

Facebook Live i Facebook Gaming

Facebook Live to funkcja wykorzystywana przez osoby prywatne, różnego typu organizacje, a nawet sklepy. Za jej pomocą można na przykład relacjonować na żywo jakieś szczególne wydarzenie lub prezentować swoje produkty. Z uwagi na jej prostotę rzadko korzystają z niej „poważni” streamerzy, którzy chcą zarabiać na swojej działalności, a w szczególności streamerzy o zacięciu gamingowym.

Z kolei Facebook Gaming to, jak sama nazwa wskazuje, propozycja od tej samej firmy, ale skierowana bezpośrednio do graczy. Oferuje ona wiele zaawansowanych funkcji, znanych z innych tego typu platform, ale wciąż pod tym względem raczkuje w porównaniu do omówionej wcześniej konkurencji. Zrobiło się o niej głośniej jakiś czas temu, kiedy to częściowo „wchłonęła” ona kończącego swoją działalność Mixera i przejęła niektórych jego streamerów.

Instagram Live

Instagram to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie – w Polsce korzysta z niego ponad 9 milionów osób. Na live streamach influencerów i celebrytów potrafią regularnie pojawiać się wielotysięczne tłumy wiernych obserwatorów. Krótko mówiąc – jest tam spore pole potencjalnych fanów do zagospodarowania.

Z drugiej strony, Instagram Live jest znacznie prostszą usługą niż choćby Twitch. Możliwości w zakresie nakładek na stream, spersonalizowanych powiadomień i innych tego typu gadżetów są ograniczone, a obraz pochodzi z kamery w smartfonie.

Zdecydowanie nie jest to więc platforma do streamowania gier, nie jest to też najlepsza opcja, jeśli na przykład zależy Ci na zbieraniu donejtów w czasie transmisji. Live na Instagramie może być za to dobrym dodatkiem do streamów na Twitchu, YouTube czy Facebooku, wykorzystywanym do takich celów, jak przeprowadzanie sesji Q&A lub rozmawianie z widzami, kiedy przebywasz z dala od komputera.

Która platforma streamingowa jest najlepsza?

Dla większości osób, zwłaszcza graczy, potencjalnie bardzo ciekawą opcją może być Twitch. Szczególnie, jeśli ktoś dopiero rozpoczyna swoją przygodę w świecie streamingu. To najbardziej rozbudowana platforma (a do tego cały czas rozwijana i ulepszana o kolejne funkcje), a do tego najpopularniejsza.

Daje więc dostęp do najszerszego grona potencjalnych fanów. Tak duża liczba użytkowników jest jednak jednocześnie błogosławieństwem i przekleństwem. Na Twitchu jest nie tylko wielu widzów, ale też wielu streamerów, więc wyróżnienie się z tłumu i zwrócenie na siebie uwagi bywa trudne.

YouTube Live czy Facebook Gaming oferują dość podobne funkcje, ale znacznie mniej osób przy ich pomocy transmituje na żywo, w związku z czym wybicie się może być łatwiejsze. Sporo oczywiście zależy też od osobowości, zaangażowania, konsekwentności, pomysłu na siebie i innych tego typu czynników, ale to, jaka platforma streamingowa będzie wykorzystywana też ma pewne znaczenie.

Z kolei Facebook Live oraz Instagram Live też w niektórych przypadkach się przydają, ale dla profesjonalnych streamerów są na ogół najwyżej platformami pobocznymi, a nie głównymi, zwłaszcza w przypadku osób skupiających się na gamingu.

Nie da się jednoznacznie wskazać, która platforma streamingowa jest najlepsza w absolutnie każdym przypadku, ponieważ wiele zależy od indywidualnych preferencji i tego, co chcesz streamować i w jaki sposób. Najrozsądniejszą opcją jest rozważenie zalet i wad każdej platformy, a następnie skonfrontowanie ich z Twoimi oczekiwaniami i planami.

Warto przy tym zaznaczyć, że (dopóki nie podpiszesz umowy na wyłączność z jakąś platformą), masz prawo w każdej chwili przejść na przykład z Twitcha na YouTube i odwrotnie. Musisz przy tym pamiętać, że zazwyczaj nie przejdą razem z Tobą wszyscy stali widzowie, dlatego też po wykonaniu takiego ruchu Twoja oglądalność może na jakiś czas zmaleć.