Badanie rynku live streamingu 2020 już dostępne, pobierz teraz!

Poradnik social media dla streamerów – bądź jak Ninja. Social Media Ninja.

W tym artykule podpowiadamy, dlaczego obecność w social mediach jest tak istotna oraz wymieniamy najważniejsze kanały, na których warto budować swoją społeczność i markę własną. Rekomendujemy też, jak rozkręcić swoją strategię komunikacji, by zostać prawdziwym social media ninja.

Dlaczego posiadanie konta w social mediach jest tak ważne?

Każdy streamer ma konto na kanale, na którym udostępnia swoje live streamy. Czemu jednak nie jest to wystarczające, by zbudować społeczność? Właśnie, słowo-klucz: społeczność. Aby być dobrym streamerem, nie wystarczy po prostu grać. Nawet najlepsze umiejętności nie pomogą, jeśli nie umiemy wchodzić w interakcje z widzami. Streamer, którego chce się obserwować, potrafi rozwijać relacje. Ułatwią to również kanały social media. Użytkownicy różnych platform mogą Cię poznać, polubić i tym chętniej pojawią się na Twoim streamie. To pozwala na zwiększenie swoich zasięgów – nawet w czasie, gdy oglądalność nagrań live jest stała, inne platformy społecznościowe mogą w tym czasie rosnąć, co prędzej czy później doprowadzi do spopularyzowania samych streamów.

Strategia komunikacji, czyli rady odnośnie kanałów social media

Zebraliśmy kilka rad, które są uniwersalne dla profili na wszystkich mediach społecznościowych. Przestrzeganie ich pozwoli na zbudowanie skutecznej strategii w social mediach:

  1. Zachowaj spójność. Absolutną podstawą jest wybór takiej nazwy dla swojego konta, by użytkownik wiedział od razu, że Ty to Ty. Niech nazwa będzie taka sama lub chociaż na tyle podobna, by nikt nie miał wątpliwości, o kogo chodzi. Najlepiej podlinkować wzajemnie swoje kanały w opisie na każdym z profili.
  2. Nawiązuj relacje, publikując treści o sobie i o swoim kanale. Buduj markę osobistą, wciąż pamiętając o spójności z poprzedniego punktu – bądź sobą wszędzie, gdzie się pojawisz. Niech wszyscy wiedzą, kim i jaki/jaka jesteś!
  3. Staraj się nie publikować za dużo, zwłaszcza takich rzeczy, które nie są istotne i nie zachęcają do interakcji. Dostarczaj wartość, jakakolwiek by ona nie była: rozrywkowa, edukacyjna, informacyjna.
  4. Nie zamykaj się w bańce swojego kanału. By przyciągnąć do siebie nowych obserwatorów bądź aktywny u innych – komentuj, udostępniaj, taguj, angażuj się. Tylko bez spamu!
  5. Ustal swój grafik streamów i przestrzegaj go, a jeśli coś się w nim zmieni, to social media są doskonałym sposobem, by na bieżąco informować swoich obserwatorów o wszelkich aktualizacjach.
  6. Nie zniechęcaj się. Na początku każdy zaczyna od zera i to prawdopodobnie na wszystkich platformach. Potrzeba konsekwencji i czasu, by zbudować społeczność.
  7. Poznaj swoich fanów. Social media bardzo przy tym pomagają dzięki narzędziom do analizy. Dowiesz się, co użytkownicy lubią, co oglądają, kogo obserwują. Odkryjesz ich zainteresowania oraz to, jakie tematy możesz poruszać.
  8. Nie przesadzaj z ilością platform, na których publikujesz. Łatwo „wsiąknąć” w social media i stracić tam mnóstwo czasu. Lepiej skupić się na jednym lub dwóch kanałach.

Kanały social media

Twitter

Kilku streamerów wspomina na tym filmiku , że Twitter jest dobrym wyborem, gdy chce się zwiększać swoje zasięgi. Twierdzą, że jest tam wielu innych twórców, z którymi można wchodzić w interakcje. Oprócz tego grupa docelowa jest często taka sama (zarówno użytkownicy Twitcha, jak i Twittera, to gracze).

Warto tweetować nie tylko przed (o tym, że niedługo będziemy live), lecz także po streamie, przy okazji udostępniając np. klip ze streamu, by ci, którzy go nie oglądali, wiedzieli, co stracili. Może zachęci ich to do obejrzenia nagrania lub kolejnego live’a… Co jeszcze można publikować? Elementy wizualne, jak wideo, zdjęcia i memy, a także newsy z branży. Możesz wrzucać oryginalne posty lub re-tweetować najciekawsze nowości. A potem je komentować, zaczynając dyskusję. Jak zwiększyć zasięgi? Angażuj się! Śledź profile, które interesują Ciebie i które mogą w rewanżu sprawdzić Twoje publikacje. Używaj wyszukiwarki: słowa kluczowe i hashtagi umożliwią znalezienie treści wartych sprawdzenia – oraz ludzi, którzy je tworzą.

YouTube

Tak jak w przypadku Twittera, grupa docelowa Twitcha i YouTube’a jest podobna. YouTube pomaga powiększać społeczność wtedy, gdy jesteś offline, jednak konkurencja jest tu spora. Co publikować? Warto wrzucać na YT nie tylko nagrania streamów czy ich fragmenty, lecz także treści stworzone specjalnie na ten kanał. Mogą to być recenzje gier lub sprzętu, tutoriale, ciekawostki. By zainteresować nowych obserwatorów, dbaj o tytuł i opis. Ich długość ma znaczenie: pierwsze 70 znaków tytułu i 150 znaków opisu są najbardziej widoczne. Jako tematy wybieraj to, co akurat jest na czasie. Pamiętaj też, że początek wideo jest najważniejszy, gdy chcesz zachęcić widza do oglądania!

Facebook

Warto założyć sobie fanpage na Facebooku, by promować swoją markę – profile prywatne nie mają dostępu do płatnych narzędzi reklamowych, które prędzej czy później możesz spróbować wykorzystać. Jak założyć fanpage na Facebooku? Możesz to zrobić z poziomu swojego prywatnego profilu lub głównej strony Facebooka, jeśli takiego profilu nie posiadasz. Pamiętaj, by odpowiednio wybrać nazwę, kategorię, uzupełnić opis i zdjęcia. Jednak trzeba brać pod uwagę, że aktywność społeczności może być trochę mniejsza na tym kanale social media. W końcu używa się tam (w większości) prawdziwych imion i nazwisk! Niemniej na pewno nie zaszkodzi aktualizować strony o swój grafik czy screenshoty ze streamów. Siłą Facebooka są także grupy, gdzie możesz się udzielać i zapraszać na swoje nagrania live, ale nie przesadzaj z ilością takich publikacji. Często ci sami ludzie należą do różnych grup o podobnej tematyce i powtarzające się posty mogą uznać za spam.

Instagram

Instagram, wbrew pozorom, również może być wykorzystywany do budowania społeczności. Warto pamiętać, że jest to medium bardzo nastawione na piękną oprawę graficzną. Co publikować? Przede wszystkim selfie i zdjęcia codziennego życia (muszą być ładne!) oraz stories, przykładowo takie z odpowiedziami na pytania obserwatorów lub tematyczne pogadanki. Nie zapomnij o używaniu hashtagów przy postach oraz taguj marki lub innych streamerów, którzy mogą być zainteresowani Twoją publikacją.

Wspomnimy o jeszcze jednym: Facebook i Instagram zyskały narzędzie Creator Studio, więc obecnie jest łatwiej zarządzać treściami na tych kanałach. Jeśli chcesz dodać zdjęcie na Instagram z komputera, będzie to z pewnością o wiele prostsze. Powodzenia w staniu się social media ninja!