Z jakimi streamerami marki współpracują najchętniej?
„Zawód: streamer”- tak, to możliwe! Nie jest to jednak typowa praca, ze stawką godzinową czy comiesięczną, stałą pensją. Donacje, subskrypcje, współprace z markami – to z tych źródeł przeciętny streamer czerpie najwyższe dochody. Szczególnie te ostatnie mogą być bardzo korzystne, jednak nie każdy może na nie liczyć. Niektórzy popularni streamerzy mogą mieć problem z nawiązaniem opłacalnych współprac, podczas gdy inni twórcy z mniejszą publicznością pozyskują je z łatwością. Dowiedz się, z czego to wynika i z kim marki współpracują najchętniej, aby znaleźć się w tej drugiej kategorii!
Marki coraz bardziej lubią współpracować ze streamerami
Marketerom coraz trudniej jest przebić się do potencjalnych klientów z tradycyjnymi reklamami. W Internecie wielu użytkowników korzysta z AdBlocka i innych wtyczek do blokowania reklam, a nawet, kiedy nie da się reklam ominąć, są one traktowane z nieufnością.
Dlatego też przybierają na znaczeniu formy marketingu oparte na rekomendacji, czy to przez bliżej nieznane osoby, czy znanych i lubianych influencerów, darzonych zaufaniem przez swoich widzów – w tym właśnie streamerów.
Prawdziwa rewolucja w biznesie nastała w momencie pojawienia się streamingu gier przez graczy, którzy jednocześnie urośli do rangi influencerów. Fenomen, skala i potencjał tego zjawiska wciąż zadziwiają. Z punktu widzenia marketerów, promowanie marki przez gracza z szerokim gronem followersów, ma większy impakt niż standardowe formaty, ponieważ marka nie jest reklamowana, tylko rekomendowana przez autorytet
Beata Stelmaszczyk – Senior Campaign Specialist – GroupM Company
Mimo rosnących wydatków na influencer marketing, wielu twórców wciąż zgłasza stosunkowo niewielkie zarobki ze streamowania – zarówno ogółem, jak i konkretnie ze współpracy z markami. Aż 58,3% ankietowanych streamerów szacuje, że miesięcznie zarabia z nadawania na żywo mniej niż 50 złotych (źródło: Badanie rynku live streamingu w Polsce 2020, streamerzy.pl)
Ile streamer zarabia miesięcznie źródło: Badanie rynku live streamingu w Polsce 2020, streamerzy.pl)
Jeśli chodzi o największe źródła dochodów, to 41,4% twórców wskazuje, że najwięcej zarabia z donejtów, a jedynie 2,6% z bezpośrednich współprac z markami (za to aż 5,1% ankietowanych najlepsze zarobki notuje za pośrednictwem inStreamly).
Na czym najwięcej zarabia streamer źródło: Badanie rynku live streamingu w Polsce 2020, streamerzy.pl)
Jak już wiemy, nie wynika to z braku chęci marek do nawiązywania współprac ze streamerami. Jednak nie każdy twórca będzie miał okazję z takich współprac korzystać – dużo zależy od tego, czy posiada on cechy, które marki cenią w swoich ambasadorach. Jakie to cechy?
Ważne jest, co streamer sobą reprezentuje
Ciężko znaleźć dwóch całkowicie identycznych streamerów. Nawet wśród pasjonatów tych samych gier występują spore różnice. Każdy ma swój unikalny styl, temperament, charakter, sposób na prowadzenie streama i nie tylko. Widzowie mogą cenić ulubionego twórcę m.in. za jego wysoki poziom umiejętności w grach, ale nawet najbardziej utalentowany pro gamer może mieć problem ze zgromadzeniem dużej widowni, jeśli nie potraci zaciekawić innych swoją osobą.
To, w jaki sposób dana osoba prezentuje siebie podczas transmisji, wpływa jednak nie tylko na to, jak będą postrzegać ją widzowie. Niewątpliwie zwrócą na tę kwestię uwagę także marki, poszukujące ciekawych twórców do współpracy. Ambasador marki rzutuje na jej wizerunek, więc nie można wybrać na tę pozycję pierwszego lepszego streamera, tylko dlatego, że na przykład ma on sporą widownię.
Środowisko streamingowe jest jedyne w swoim rodzaju. Zrzesza pasjonatów konkretnych dziedzin, szczególnie wyróżniających się na tle pozostałych twórców online. Przede wszystkim dlatego, że streamerzy prezentują treści na żywo, gdzie nie ma miejsca na pomyłki, a to jaki mają styl oraz to co reprezentują skupia przed ekranami widzów, jak również przyciąga marki do współpracy
Filip Vukić – Head of Community & Partnerships, inStreamly
Cechy idealnego streamera (lub streamerki)
Każda kampania ma swoją grupę docelową i inne indywidualne parametry, które sprawiają, że dany streamer może być świetnym kandydatem do współpracy z jedną marką, a z drugą już niekoniecznie. Można jednak wymienić kilka cech, które mają znaczenie w praktycznie każdym przypadku i pozytywnie wpłyną na szanse na nawiązanie korzystnej współpracy.
Jakie zatem cechy powinien mieć streamer, na którego warto zwrócić uwagę? Po pierwsze powinien być autentyczny – już po kilku minutach widz powinien widzieć, że streamer niczego nie udaje, to co robi jest jego pasją i lubi to. Po drugie ważne jest, aby w nietuzinkowy, interesujący sposób prezentował treści. Dużą rolę odgrywa również poczucie humoru, a także kreatywność i komunikacja z widzami. Klientów przyciągnie też streamer systematyczny i profesjonalnie podchodzący do współpracy!
Filip Vukić – Head of Community & Partnerships, inStreamly
Posiadanie zaangażowanej publiczności może sprawić, że więcej widzów kliknie w reklamę niż w przypadku reklamy tradycyjnej. Było to doskonale widoczne podczas kampanii promującej nowy smartfon Samsunga. Odniosła ona ogromny sukces, osiągając CTR (współczynnik klikalności) na poziomie 3%. Dużą rolę odegrała właściwa selekcja streamerów biorących udział w projekcie – celowano właśnie w twórców posiadających zżytą, aktywną społeczność.
Przeprowadzone przez nas badania pozwoliły nam jednoznacznie określić, co łączy najlepiej zarabiających streamerów w Polsce. Wszyscy z nich mają X factor, na który składa się m.in. profesjonalne podejście oraz dbałość o angażowanie najchętniej komentujących widzów.
Cechy które powinien mieć streamer źródło: Badanie rynku live streamingu w Polsce 2020, streamerzy.pl)
Koniecznie pobierz raport „Rynek streamingu w Polsce w 2020 roku”, gdzie znajdziesz więcej informacji na ten temat! Nie zabrakło w nim także rankingu najpopularniejszych streamerów i streamerek w naszym kraju. To absolutny must-have dla każdego streamera lub marki, która chce nawiązać współpracę z tego typu twórcami.
Jaki influencer może mieć problem z nawiązaniem współpracy z markami?
Często można spotkać się z powiedzeniem „nieważne, jak mówią, ważne, żeby mówili”. Marki jednak zazwyczaj nie stosują takiego podejścia w momencie, kiedy wybierają twórców do współpracy. Zaangażowanie w swoją kampanię kontrowersyjnego streamera czy innego rodzaju influencera może łatwo obrócić się przeciwko firmie i przyprawić jej dział PR o niemały zawrót głowy.
Niekiedy takie sytuacje kończą się bojkotami, skargami i głośną krytyką w mediach społecznościowych ze strony obecnych i potencjalnych klientów. Później marki muszą ograniczać negatywny wpływ na swój wizerunek poprzez przepraszanie, oficjalne zrywanie współpracy i inne tego typu kroki. Dużo tutaj oczywiście zależy od charakteru marki i jej strategii marketingowej. W niektórych przypadkach kontrowersyjny twórca w reklamach może być atutem, ale wiele firm woli stawiać na bezpieczniejsze rozwiązania.
Bardzo mocno zależy nam na tym, żeby osoby promujące markę były jak najbardziej brand safe. Nie mogą to być ludzie agresywni, dużo bluźniący, zachowujący się w naganny sposób, mogący działać negatywnie na odbiór marki.
Przedstawiciel mspark
„Brand safe” to tutaj słowo klucz. Dla każdej marki może ono jednak mieć inne znaczenie. Z oczywistych względów inny streamer zostanie uznany za bezpiecznego dla marki przez firmę, której grupą docelową są dzieci, a inny przez organizację, której grupą docelową są osoby dorosłe lub przynajmniej nastolatkowie. Ważna jest jednak nie tylko grupa docelowa, ale także między innymi branża.
Przykładem może być tutaj akcja zorganizowana przez BLIK-a, czyli polski system do szybkich płatności. Reklamy były kierowane do GenZ, więc nie mogły być „sztywne”, ale z drugiej strony tak poważna marka, działająca w branży finansowej, nie mogłaby sobie pozwolić na zaangażowanie w kampanię kontrowersyjnego streamera. Ostatecznie w projekcie wzięło udział aż 142 starannie wyselekcjonowanych twórców, dzięki czemu odniósł on duży sukces.
Wiesz już, jakie cechy najbardziej cenią sobie w streamerach marki, którym nieobcy jest influencer marketing. Nie pozostało więc nic innego, jak wprowadzić w życie niezbędne zmiany i cieszyć się większą ilością korzystnych współprac!