Gdzie lepiej streamować – Twitch czy YouTube?
Kilka lat temu Twitch był jedyną, królującą platformą do streamowania gier. Z tego powodu streamerzy nie mieli zbyt dużego wyboru w zakresie przestrzeni, w której chcieli streamować. Jednak czasy się zmieniły, a Twitch nie ma już monopolu na streaming – mówiąc szczerze, rynek przekształcił się w duopol. Obecnie jesteśmy świadkami battle royale między Twitchem i YouTube.
To pozostawia wielu streamerów z pytaniem – która platforma jest lepsza? Gdzie lepiej streamować? Od razu możemy powiedzieć, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo obie platformy mają swoje zalety. Ten artykuł pomoże Ci wybrać, która z nich – Twitch czy YouTube – jest lepsza dla Ciebie. Zapraszamy do czytania!
Widownia na Twitch vs. na YouTube
Twitch od zawsze był platformą przeznaczoną do streamowania. Z kolei YouTube stał się popularny jako serwis do udostępniania filmów. Przyjrzyjmy się Twoim możliwościom na obu platformach:
Twitch jest nadal największą platformą do streamingu na świecie. Ludzie korzystają z Twitcha żeby zobaczyć streamy z ich ulubionych kategorii i gier. To dlatego wyszukiwarka działa w ten sposób. Co to oznacza? Na Twitchu widzowie znajdą streamerów na podstawie kategorii, którą są zainteresowani. Jeśli więc jesteś streamerem, który gra w League of Legends, pojawisz się pod kategorią “League of Legends”. Dzięki temu małym streamerom znacznie łatwiej jest rozwijać organiczną widownię na Twitchu niż na YT. Na początku swojej streamingowej kariery, prawdopodobnie będziesz miał jakieś 10 widzów oglądających Ciebie na streamie. Ale nie trać nadziei! Twój kanał nadal będzie miał szansę na bycie poleconym nowym widzom, zwłaszcza jeśli grasz w mniej popularne gry.
Algorytmy YouTube nie są najlepsze jeśli chodzi o streaming. Zostały one zaprojektowane dla treści, które pozostają na stronie, co wyraźnie widać wchodząc na platformę. Małe kanały są narażone na wypchnięcie przez większych twórców. Dostęp do streamów również może być trudny, chyba że wiesz, czego dokładnie szukasz. Z drugiej strony YouTube posiada więcej funkcji, które mogą być docenione przez twoich obecnych widzów, takich jak klipy czy czaty tylko dla subskrybentów.
Dowiedz się więcej o tworzeniu kanału na YT: Zarabianie pieniędzy na YouTube.
Monetyzacja streama
Największym problemem związanym ze streamingiem jest to, że masz ograniczone opcje w monetyzacji swojej pracy. Aby zarabiać ze streama, będziesz musiał polegać na istniejących opcjach dostępnych na platformach. Chyba że wiesz, jak zdobyć sponsorów jako streamer. I tu jest haczyk – obie platformy pozwalają ci zarabiać tylko wtedy, gdy współpracujesz z nimi jako partner. No, poza donate’ami, ale jeśli chcesz na nich polegać, musisz mieć dużą grupę oddanych widzów.
Jeśli chodzi o monetyzację, niektórzy streamerzy twierdzą, że znacznie szybciej udaje im się zacząć zarabiać na YouTube. W przypadku małych i aktywnych streamerów Twitch zabiera 50% przychodów z subów, a YouTube tylko 30%. Z drugiej strony ograniczenia Twitcha są mniejsze niż YouTube’a. Nawet na początku swojej kariery streamera możesz ustawić link do donacji, aby ułatwić uzyskanie zewnętrznego dochodu. Niektórzy streamerzy twierdzą również, że zostanie partnerem Twitcha jest łatwiejsze. Jest to jednak bardzo subiektywna opinia.
Jeśli chcesz współpracować z fajnymi markami i zarabiać na swoim kanale streamingowym, sprawdź inStreamly!
Jak zostać Partnerem na Twitch?
- Streamuj przez 25 godzin w ciągu ostatnich 30 dni
- Streamuj w ciągu 12 dni (z ostatnich 30 dni)
- Osiągnij średnią 75 widzów w ciągu ostatnich 30 dni
Jak zostać Partnerem na Youtube?
- Uzyskaj ponad 4000 zweryfikowanych (i publicznych) godzin czasu oglądania w ciągu ostatnich 12 miesięcy
- Uzyskaj ponad 1000 subskrybentów
Rozwój streamów
Jeśli zapytasz streamerów “Która platforma ułatwia rozwój twojego kanału, jeśli grasz w popularne gry?”, prawdopodobnie powiedzą, że YouTube. Grając w GTA V na Twitchu masz ogromną konkurencję i istnieje prawdopodobieństwo, że twój stream po prostu się zgubi. Na YT możesz zrobić sporo krótkich filmów, które będą tematycznie związane z twoją grą i zareklamują twój stream.
Jeśli ludziom podobają się twoje treści, YouTube najprawdopodobniej popchnie je bardziej i przyniesie ci więcej zainteresowanych widzów. Kolejną zaletą jest to, że można je oglądać przez całą dobę, nie tylko na żywo podczas streama. Do Ciebie należy decyzja, który sposób będzie bardziej Ci pasował i gdzie lepiej streamować swoje treści.
Zasady streamowania na Twitch i Youtube
Jeśli chodzi o treści, obie platformy mają znacznie inne zasady w tym zakresie. Twitch jest znany z tego, że banuje ludzi bez ostrzeżenia. A czasami bez żadnego powodu. Platforma ma też wiele problemów z egzekwowaniem polityki treści.
Wiele streamerek skarży się, że Twitch w szczególnych przypadkach zezwala na seksualizowane treści, podczas gdy streamerzy gier są banowani za swój ubiór. W przeciwieństwie do Twitcha, YouTube jest znacznie łagodniejszy i posiada system trzech strajków. W tym przypadku masz pewność, że nigdy nie będziesz zbanowany bez ostrzeżenia i bez powodu.
Podsumowanie – gdzie lepiej streamować?
Bardzo trudno jest jednogłośnie wybrać, która platforma jest lepsza, ponieważ zależy to głównie od Twojego contentu i harmonogramu. Pamiętaj, że nie musisz (a nawet nie powinieneś) się ograniczać i wybierać tylko jednej. Istnieje wiele sposobów, aby streamować na obu platformach jednocześnie. Ponadto, zawsze możesz wybrać mieszanie i dopasowywanie platform do swoich potrzeb – stworzyć własny mix Twitcha i YT. Z odpowiednim rodzajem treści i promocji, możesz osiągnąć sukces jako streamer bez względu na to, co wybierzesz!
Jeśli chcesz rozpocząć swoją karierę jako streamer lub dowiedzieć się więcej o świecie streamingu, sprawdź nasze poradniki.