Badanie rynku live streamingu 2020 już dostępne, pobierz teraz!

W jakie gry grać, by przyciągnąć widzów?

Streamerom wydaje się, że wystarczy grać w najpopularniejsze wśród widzów gry, a ktoś na pewno będzie chciał je oglądać. Czy rzeczywiście wystarczy sprawdzić pierwszy z brzegu ranking i sukces murowany?

Najpopularniejsze gry – dobry czy zły wybór

Otóż nie tylko liczba oglądających ma znaczenie. Wyobraź sobie taką sytuację: w danej chwili grą z największą publicznością jest Fortnite w wersji Battle Royale. Wobec tego szykujesz się i wskakujesz na stream. Myślisz, że nie liczy się to, jak bardzo tej gry nie lubisz (w ogóle nie przepadasz za tym gatunkiem), ani nie ma też znaczenia, kto również tę grę streamuje. W końcu przy takiej publice ktoś na pewno trafi na Twój live streaming…

A teraz zmień perspektywę ze streamera na widza. Załóżmy, że chcesz obejrzeć rozgrywki w Fortnite. Wchodzisz na Twitcha. O, tyle kanałów do wyboru! Wybierasz jeden z pierwszych pięciu, bo skoro mają tylu obserwatorów, to muszą być dobre. Tak właśnie „uciekają” widzowie – nie będą scrollować całej listy kanałów, by trafić na Twój. Oczywiście, są tacy, którzy po prostu nie lubią znanych streamerów i szukają bardziej kameralnych streamów. Ale jaka jest szansa, że spośród tych wszystkich mniejszych twórców wybiorą właśnie Ciebie?

Widzowie vs streamerzy

Najlepiej znaleźć grę z korzystnym stosunkiem liczby widzów do ilości kanałów. Gdy streamerów jest wielu, możesz zniknąć w tłumie, jak w przykładzie powyżej. Gdy streamerów jest mało, ale i oglądających jest mało, to znaczy, że kurz unosi się nad tą grą i po prostu o niej zapomnij. Najkorzystniejsze rozwiązanie to znaleźć taki tytuł, gdzie streamów jest niewiele, a widzów znacznie więcej. Pamiętaj tylko, żeby sprawdzić, czy przypadkiem nie zaistniała taka sytuacja, że jeden popularny streamer przyciągnął do siebie wszystkich oglądających. Może to oznaczać, że to nie daną grę wszyscy chcą zobaczyć, tylko tego konkretnego streamera. Jeśli masz wątpliwości, jak trafić na takie perełki, które wszyscy chcą oglądać, a (prawie) nikt w nie nie gra, Internet przychodzi z pomocą: wystarczy sprawdzić takie strony, jak Twitch Strike, Twitch Tracker, lub Sullygnome – dzięki nim przekopywanie się przez Twitcha i ręczne wyszukiwanie gier nie jest juz konieczne.

Fajne gry? Gry, które lubisz!

Wróćmy do naszego przykładu z początku artykułu. Załóżmy, że ktoś trafił na Twój stream mimo dużej konkurencji. Ale grasz w Fortnite’a, którego nie lubisz. I choć bardzo się starasz, to skoro sam dobrze się nie bawisz, to jak masz dostarczać rozrywki swoim widzom? Czy w związku z tym ten zabłąkany obserwator zostanie na streamie lub wróci na Twój kanał? Raczej nie. Więc staraj się wybierać takie tytuły, które uwielbiasz!

Pamiętaj o swojej społeczności

Oprócz dbania o to, by grać w to, co lubisz, najlepiej jednocześnie mieć na uwadze, co Twoja społeczność lubi oglądać. Jeśli jest mała, łatwiej będzie Ci się zorientować, czego po Tobie oczekują. Oczywiście nie ma sensu grać tylko w to, czego chcą inni. Ale jeśli ludzie są na przykład przyzwyczajeni do tego, że streamujesz gry strategiczne, to nagłe przerzucenie się na Battle Royale może ich trochę zdziwić. Nie musisz trzymać się jednej gry lub jednego gatunku. Nawiązuj kontakt ze swoją społecznością i dowiaduj się, co ich interesuje. Pokażesz im, że zależy Ci na ich opinii, a przy okazji znajdziesz kolejne gry do streamowania. Warto dbać o społeczność, którą już masz, zanim będziesz starać się o nową.

Co jeszcze warto wiedzieć, wybierając grę na live streaming:

  • Gdy wchodzisz na opis gry na Twitchu, sprawdź, ile osób ją obserwuje. Pamiętaj, są to ludzie, którzy prawdopodobnie będą chcieli oglądać streamy z tej gry. Około miliona obserwujących i więcej to już potężna baza.
  • W tym samym miejscu możesz sprawdzić, na jakich kanałach gra jest streamowana. Czy liczba oglądających jest zbliżona do Twojej? Jeśli jest zbliżona, a najlepiej trochę większa, może to być dobry wybór.
  • Na stronie Twitch Tracker możesz poszukać streamerów, których lubisz, streamują podobne gry, ich obserwatorzy mogą być tacy, jak Twoi (na przykład oglądają takie same gry). Analizując statystyki, zobaczysz, co streamowali, kiedy przyciągnęli najwięcej widzów, co cieszyło się popularnością w ich wykonaniu, a co nie. Spróbuj, czy to samo sprawdzi się u Ciebie.
  • Techniczne problemy z grami – nie martw się, jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu do streamowania konkretnej gry. Zawsze możesz skorzystać z usługi typu Nvidia GeForce NOW, pozwalającej przesyłać strumieniowo gry ze swojej biblioteki.
  • Według raportu “Badania rynku live streamingu 2020” dostępnego na naszej stronie, większość streamerów nie skupia się na jednej grze, lecz sprawdza różne tytuły. Jednak nadal ponad 30% streamerów jest przywiązanych do jednej produkcji. Twój wybór, do której grupy chcesz należeć.
  • Jakie treści streamują streamerzy najczęściej

    Jakie treści streamują streamerzy najczęściej. Źródło: Badania rynku live streamingu 2020

  • W tym samym raporcie widać, że wśród najczęściej streamowanych gier w 2020 roku są: Inne (20,6%), League of Legends (15,1%), Fortnite (15,1%), Counter-Strike: Global Offensive (12%).
  • Najczęściej streamowana kategoria na Twitchu w 2020

    Najczęściej streamowana kategoria na Twitchu w 2020. Źródło: Badania rynku live streamingu 2020

  • Natomiast widzowie deklarowali, że najczęściej oglądają kategorie: Just Chatting/IRL (22,5%), Inne (21,8%), League of Legends (15,3%), Counter-Strike: Global Offensive (9,3%).
  • Najczęściej oglądana kategoria na Twitchu w 2020

    Najczęściej oglądana kategoria na Twitchu w 2020. Źródło: Badania rynku live streamingu 2020

  • Na takich stronach, jak wspomniane wcześniej Sullygnome, możesz sprawdzić nie tylko to, co jest popularne w tej chwili, lecz także zobaczyć, co należy do kategorii „Trending”, czyli co zyskuje popularność (a co ją traci).

Pamiętaj, że nie ma aż takiego znaczenia, czy transmitujesz gry online, gry na PC, gry na PlayStation, czy streamujesz na Twitchu, YouTube czy Facebooku (choć strony analizujące statystyki na Twitchu, jak te przedstawione w artykule, są bardzo przydatne). Technologia to sprawa drugorzędna. Widzów przyciągasz nie tylko samą grą, lecz przede wszystkim swoją osobą. Więc przede wszystkim baw się dobrze podczas streamu, nawiązuj kontakt ze swoimi widzami i cierpliwie buduj swoją markę. Powodzenia!

Chcesz podnieść swoje kompetencje marketingowe i zbudować naprawdę silną markę własną? Przeczytaj nasz poradnik dla streamerów na temat personal brandingu.