Donejty, suby i Bitsy – jak zachęcić do nich swoich widzów?
Dla wielu streamerów donejty, suby oraz Bitsy są głównymi źródłami dochodów. Popularny streamer jest w stanie zebrać dzięki nim podczas pojedynczego streama nawet kilka tysięcy złotych lub więcej, więc potencjalny zarobek jest bardzo duży. Tylko co zrobić, żeby widzowie nie tylko oglądali streama i dobrze się na nim bawili, ale też regularnie wspierali Cię jako twórcę? Sprawdź nasze porady, a będziesz w stanie skuteczniej zachęcać widzów do donejtów!
Wielu twórców nie kładzie nacisku na zachęcanie do donejtowania
Zapytaliśmy streamerów, czy podczas streamu najbardziej skupiają się na tym, aby zachęcać widzów do donejtów i subskrybcji. Jedynie 6% ankietowanych streamerów wybrało opcję „zdecydowanie tak”, a aż 24,3% odpowiedziało „zdecydowanie nie”. Dla wielu twórców ważniejsze okazały się takie kwestie, jak granie jak najlepiej, bycie zabawnym, rozmawianie z uczestnikami czatu czy przekazywanie wiedzy na temat gry.
Co jest najważniejsze podczas streamu? Źródło:Badanie rynku live streamingu 2020
Niechęć streamerów do zachęcania swojej publiczności do finansowego wspierania kanału jest zrozumiała. Nikt nie chce być natarczywy i irytujący, ciągle prosząc się o pieniądze. Uciążliwe, niekulturalne zachowanie może przynieść skutki wręcz odwrotne od zamierzonych i z zniechęcić widzów do pozostawania na streamie.
Z drugiej strony, aż 41,4% twórców stwierdziło, że najwięcej ze streamowania zarabia właśnie na donejtach. Do tego aż 26,3% osób nie zarabia na streamowaniu w ogóle – co może wynikać m.in. z małej widowni, ale też widowni mało zaangażowanej, która nie ma w nawyku dawania donejtów.
Na czym najwięcej zarabia streamer? Źródło:Badanie rynku live streamingu 2020
Dlatego też, żeby streamerzy mogli się rozwijać i utrzymywać ze swojej pasji, ważne jest, aby donacji było jak najwięcej. Zachęcanie do nich, jeśli będzie to robione właściwie, może znacząco podnieść ich dochody. Bez obaw – nie chodzi tutaj o narzekanie do widzów, że za mało donejtują i przypominanie o tym co kilka minut.
Jest wiele skutecznych metod, które pomogą skłonić widzów do wsparcia Ciebie i Twojego kanału, bez denerwowania ich i nadwyrężania ich cierpliwości. Część z nich wiąże się z oprawą graficzną streama, a część z Twoim zachowaniem podczas nadawania na żywo. Wystarczy, że wprowadzisz kilka prostych zmian, a prawdopodobnie dość szybko zobaczysz pozytywne efekty w postaci częstszych i większych donacji.
Dodaj do overlaya elementy związane z donejtami
Nie bez powodu niemal każdy streamer (bądź streamerka) umieszcza w swoim overlayu jakieś elementy związane z donejtami. Wyświetlanie na ekranie informacji o najnowszych donejtach i ich wysokości sprawia, że darczyńca od razu widzi efekt swojego działania i może otrzymać podziękowanie w czasie rzeczywistym.
Wielu twórców decyduje się także na dodanie paska informującego o najwyższej donacji (czy to w historii kanału, czy w okresie miesiąca bądź tego jednego streama). W ten sposób można wzbudzać w widzach zdrową konkurencję i zachęcić ich do „przebijania” siebie nawzajem, aby ich nick figurował na liście najbardziej zaangażowanych fanów.
Listę najhojniejszych darczyńców można umieścić nie tylko w nakładce na stream, ale także między innymi w panelach kanału. W ten sposób można obejrzeć ją w dowolnym momencie, nie tylko podczas streama. Musisz jednak pamiętać o tym, aby na bieżąco ją aktualizować, tak, aby zawsze oddawała stan faktyczny. W przeciwnym razie donejtorzy mogą poczuć się pominięci i niedoceniani.
Ustaw cel do osiągnięcia
Wielu streamerów dodaje do swojej nakładki element, który pozwala wskazać, na jaki cel zbierane są donejty i na bieżąco powiadamiać widzów, w jakim stopniu został on zrealizowany. W zależności od tego, jak prowadzisz swój kanał i jakie masz preferencje, cel może być żartobliwy lub zupełnie poważny. Możesz więc na przykład zbierać kilka tysięcy złotych na karmę dla kota albo kilkaset złotych na nową kamerkę – Twój wybór.
Jeśli masz zaangażowaną społeczność, będzie ona chciała pomóc Ci osiągnąć Twój cel. Do tego napełniający się wraz z kolejnymi wpłatami licznik z kolei spełni rolę motywatora i da zapewne wielu osobom impuls do dołożenia swojej cegiełki do rozwoju Twojego kanału. Staraj się ustawiać w miarę realistyczne finansowo cele – nie proś na przykład o milion złotych, ponieważ nawet przy regularnych wpłatach licznik zapewne zdoła się zapełnić jedynie w niewielkim stopniu. Najlepiej celuj w taką kwotę, którą jest szansa, że będziesz rzeczywiście w stanie uzbierać w ciągu jednego lub kilku, maksymalnie kilkunastu streamów.
Dziękuj za donejty i zwracaj się do widzów bezpośrednio
W dobrym tonie jest dziękowanie za każdą donację, nawet stosunkowo małą. W ten sposób sprawisz, że donejtor poczuje się wyróżniony i będzie dobrze czuł się z tym, że zdecydował się Cię wesprzeć. Jest to też po prostu kwestia kultury. W nadążaniu za donejtami pomoże Ci wspomniany wcześniej overlay, dzięki któremu nigdy nikogo nie pominiesz.
Warto zwracać się do darczyńców bezpośrednio, wymieniając ich nick (z wyjątkiem sytuacji, kiedy jest on z jakiegoś względu nieodpowiedni). W ten sposób interakcja będzie bardziej personalna i łatwiej będzie nawiązać osobistą więź z widzem. Postaraj się zapamiętywać zwłaszcza swoich największych i najbardziej regularnych donatorów i budować z nimi relacje – zachęcisz ich dzięki temu do dokonywania kolejnych wpłat.
Zwracaj także uwagę na to, w jakim stopniu spełniony jest ustawiony przez Ciebie cel donejtów. Podziękuj widzom, kiedy na przykład pasek wypełni się w 50%, a także oczywiście, kiedy ustalona kwota zostanie osiągnięta. W ten sposób subtelnie przypomnisz o donacjach. Bez konieczności bezpośredniego proszenia o nie, co może zirytować niektóre osoby. Dziękowanie zawsze zostanie lepiej odebrane niż nagabywanie czy nawet proszenie.
Daj możliwość dołączania krótkiego komentarza przy donejtowaniu
Możliwość dołączenia krótkiego komentarza przy donejtowaniu jest dobrą motywacją do wspierania twórcy, ponieważ pozwala widzowi zadać mu jakieś pytanie bezpośrednio lub coś mu przekazać. Jest to szczególnie istotne w przypadku popularnych streamerów, których czat porusza się z prędkością światła, więc pisanie na nim mogłoby być nieskuteczne. Wykonanie wpłaty, nawet małej, może być w takim przypadku jedynym sposobem na upewnienie się, że streamer zobaczy daną wiadomości.
Niektórzy streamerzy nie odczytują komentarzy na głos wcale, a tylko na nie odpowiadają, inni je wypowiadają, a jeszcze inni stosują syntezatory mowy. Nie ma tutaj jednego uniwersalnego rozwiązania – wszystko zależy od Twoich preferencji i tego, jak prowadzisz swój stream. Jeśli atmosfera na Twoim streamie jest dość żartobliwa, dobrze może się sprawdzić odczytywanie komentarzy dołączonych do donejtów przez syntezator mowy.
Niektóre wiadomości brzmią po prostu śmieszniej, kiedy wymawia je syntezator. Niezależnie od tego, na jaką opcję się zdecydujesz, pamiętaj, aby uniemożliwić dodawanie do wpłat komentarzy zawierających przekleństwa lub inne obraźliwe treści. W ten sposób możesz uchronić się przed pewnymi negatywnymi konsekwencjami, takimi jak mniejsze zainteresowanie ze strony marek (które często stronią od streamerów pokazujących nieodpowiednie treści).
Wprowadź wszystkie nasze porady w życie, a prędzej czy później odczujesz pozytywne efekty. Pamiętaj tylko, aby nie skupiać się na donacjach nadmiernie i nie rozpraszać się nimi podczas streama – najważniejsza jest dobra zabawa!