Badanie rynku live streamingu 2020 już dostępne, pobierz teraz!

Jak streamerzy powinni współpracować z markami?

Czy bycie profesjonalnym streamerem to najlepsza praca na świecie, czy nie, jest jedna rzecz, której możemy być pewni - jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej harmonijnie rozwijających się działalności zawodowych. Streaming i gry zdecydowanie torują drogę przyszłości. Dlatego tak ważne jest zrozumienie pozycji, w której obecnie znajdują się streamerzy, również z perspektywy marketingowej.

Przykłady niekwestionowanych gwiazd, takich jak Richard Tyler Blevins "Ninja" czy Piotr "Izak" Skowyrski, pokazują, jak potężni streamerzy mogą być jako osobowości medialne. Najpopularniejsi streamerzy są nie tylko entuzjastami, którzy dzielą się swoją pasją z innymi użytkownikami Internetu, ale często przede wszystkim poważnymi biznesmenami, którzy docierają na godne pozazdroszczenia szczyty. Dlatego zdecydowaliśmy się przyjrzeć się streamingowi z perspektywy reklamy, a także temu, jak streamerzy powinni współpracować z markami.

Ukryty potencjał streamera

Jest on praktycznie nieograniczony i wciąż nie został w pełni zrozumiany. Streaming to stosunkowo młody i raczkujący zawód, ale świat powoli uczy się jego potencjału, zagrożeń – tego dobrego i tego złego. Przedstawiciele różnych marek również znajdują się na tej krzywej uczenia się. Dość powiedzieć, że wspomniany "Ninja" znalazł się na liście czasopisma "Time" 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie w 2019 roku. Przyszłość streamingu i przedstawicieli tego zawodu rysuje się w jasnych barwach, więc marki będą chciały dołączać do tego kolorowego świata i stawać się jego nieodłączną częścią.

Dzisiaj, streamer z kilkoma tysiącami obserwujących na Twitchu staje się influencerem. Dociera do dużej grupy młodych ludzi, na których gusty, zainteresowania, a czasami nawet poglądy ma wpływ lub czasem je kreuje.

Streamerzy, tak, jak YouTuberzy, są symbolem naszych czasów i pokoleniowej zmiany w myśleniu o stworzonych treściach i o tym, jak do nich docieramy. Młodsi widzowie różnią się od stereotypowych widzów sprzed lat. Fani streamingu praktycznie nie oglądają telewizji i są uczuleni na natrętne reklamy w sieci, korzystają z AdBlocka i podobnych rozszerzeń do przeglądarki, co utrudnia dotarcie do nich przy użyciu klasycznych form reklamy. Wiele marek zauważyło to i zaczęło korzystać z ukrytego potencjału streamera, pełnego osobowości i stworzonych treści, z możliwością zainteresowania i zachęcania tysięcy fanów. Mają oni więc niekwestionowany wpływ na innych i w ten sposób stają się influencerami.

Dlaczego marki chcą pracować ze streamerami?

1. Zasięg i rozpoznawalność

Nie trzeba tutaj za wiele tłumaczyć. Streamer z dziesiątkami tysięcy fanów i setkami tysięcy subskrypcji to miliony wyświetleń, co przekłada się na ogromny potencjał reklamowy. Rozpoznawalny i popularny ambasador marki pozwala jej na Lepszy zasięg i wyniki, a co za tym idzie - na sukces komercyjny, tj. sprzedaż określonych produktów marki. Coś Ci to mówi? Owszem, influencer marketing w czystej postaci.

2. Zaangażowanie

Społeczność internetowa działa zgodnie z określonymi wzorcami zachowań, co ma również zastosowanie w przypadku możliwości angażowania fanów w kampanie reklamowe. Gdy marka oczekuje, że widownia streamera będzie na drugim końcu procesu transmisji, ale także, że będzie podejmować pewne konkretne działania (bardzo często również w systemie nagród), może to zwiększyć przywiązanie fanów zarówno do streamera, jak i do marki. Najlepsza społeczność to żywa, aktywna i zmotywowana społeczność!

3. Budowanie wizerunku

To jak gra skojarzeń, która działa w najprostszy możliwy sposób. Widzowie lubią streamera, czują się częścią tworzonej przez siebie społeczności i są entuzjastycznie nastawieni do treści, jakie prezentują, dlatego marka ma nadzieję, że w ten sam sposób, poprzez nawiązanie współpracy ze streamerem, widzowie nie tylko będą rozpoznawać markę, ale również cenić ją i mieć wobec niej pozytywne uczucia.

4. Widownia

Widzowie streamów korzystają z AdBlocka i oglądają niewiele tradycyjnej telewizji. Trudno jest przebić się do nich z reklamą. Dlatego właśnie marki chcą dotrzeć do nich w najłatwiejszy sposób - poprzez streamera.

Jak marki współpracują ze streamerami?

1. Lokowanie produktu

Korzystanie z produktów tylko jednej konkretnej marki podczas transmisji, działalności w mediach społecznościowych lub jakichkolwiek wystąpień publicznych (w tym w świecie wirtualnym). Na przykład, streamer jest zobowiązany do używania tylko słuchawek marki, z którą współpracuje.

2. Sponsor widoczny podczas streama

Logo, slogany, wszelkie materiały sponsorskie mogą być widoczne na przykład w formie baneru reklamowego wyświetlanego podczas lub przed rozpoczęciem streamowania. Ustalenie szczegółów jest sprawą między marką a twórcą. Takie partnerstwa są dostępne dla każdego streamera inSTREAMLY.

Przykład banera inSTREAMLY na streamie

3. Sponsorowane streamy

Streamowanie z konta marki lub tworzenie pojedynczych streamów na specjalną okazję, taką jak premiera lub kampania promocyjna produktu związanego z marką. Najlepszym tego przykładem jest stream testu nowej gry wydanej przez sponsora.

4. Oznaczenie sponsora lub sponsorowane treści w mediach społecznościowych

Wraz z rozwojem platform społecznościowych, powstały nowe możliwości i kanały reklamowe. Streamer może utworzyć sponsorowany wpis i udostępnić go na Twitterze, Facebooku, Instagramie lub na aktualnym ulubieńcu, który łamie wszystkie rekordy popularności - TikToku. Dlatego tak ważne jest dziś, aby poważny i szanujący się streamer wiedział, do czego służą media społecznościowe, jak je prowadzić i po co. Dotyczy to również wykorzystania wizerunku streamerów w mediach społecznościowych marki.

5. Obecność na imprezach i udział w specjalnych kampaniach

Znany przedstawiciel świata streamingu, który jest twarzą marki, zwłaszcza tej z branży gier komputerowych, jest niezwykle ważny zwłaszcza podczas targów handlowych lub festiwali gier, a także konferencji branżowych.

6. Udział w reklamie

Tutaj wracamy do tradycyjnych metod promocji. Jednakże, potencjał streamerów jest tak duży, że wykracza poza wirtualny świat. W związku z tym już teraz widzimy znane postacie z Internetu w reklamach telewizyjnych. Oba światy są ze sobą coraz bardziej powiązane, czego reklamodawcy są świadomi.

Streaming i modele współpracy

Agencje

Są agencje, które gromadzą streamerów i łączą ich z markami. Taka agencja działa jako Twój przedstawiciel i pobiera procent za swoją pracę, np. % ze wszystkich kampanii. Istnieją dwie możliwości współpracy z agencją: na wyłączność i otwarta. Umowa na wyłączność oznacza, że dana agencja jest jedyną agencją, która może zaoferować Ci współpracę z markami i nawet, jeśli sam znajdziesz sponsora, agencja przejmie kontakt i weźmie od niego działkę. Czasami agencje oferują stałe wynagrodzenie w zamian za całą sumę pieniędzy zarobionych z kampanii. Otwarta umowa oznacza, że agencja może znaleźć pracę dla streamera i zarobić na kampaniach, w których uczestniczy, ale streamer może również samodzielnie szukać sponsorów.

Bądź własnym agentem

W tym przypadku streamer nosi tyle kapeluszy, ile jest to konieczne - sprzedawcy, prawnika, księgowego, marketingowca, PR-owca i specjalisty od przemówień publicznych. Możesz samodzielnie kontaktować się z markami i wspólnie ustalać szczegóły współpracy. Im bardziej jesteś popularny, tym więcej masz „mocy”. Najwięksi na świecie streamerzy mają własny personel - mini-agencję, która jest odpowiedzialna za ich sprawy. Pytanie, na jakim etapie rozwoju jesteś.

inSTREAMLY

Łączymy wszystkich streamerów bezpośrednio z markami, które chcą z nimi współpracować. Korzystając z inSTREAMLY, każdy streamer może nawiązywać krótkoterminowe współprace z markami, wyświetlać treści podczas swoich streamów i co najważniejsze - zarabiać na tym. Regulowanie rachunków jest proste i bezpieczne dla obu stron.

Co warto wziąć pod uwagę podczas pracy z markami

1. Czy to, co robisz i kim jesteś, pasuje do tej marki?

Eksploracja świata reklamy to eksploracja nowego świata kontraktów, oczekiwań, a często zawiłości prawnych, prawdopodobnie czegoś nowego i nieznanego dla streamera. Podstawowym problemem jest oczywiście cel, czyli grupa docelowa. Jeśli jesteś nastoletnim streamerem lub fanem anime i tworzysz treści skierowane do nastolatków podobnych do Ciebie, to współpraca z bukmacherami oferującymi zakłady na mecze e-sportowe nie ma sensu. Działa to również w drugą stronę, streamer tworzący treści dla 20-letnich mężczyzn nie powinien zawierać umowy reklamowej z marką odzieżową dla nastolatków.

2. Regulowanie rachunków. Jak dostajesz zapłatę?

Po tym, jak uda Ci się ustalić podstawowe kwestie, takie jak koncepcja i podejście do treści marki, nadchodzi czas na formalności, biurokrację i szczegóły. Jeśli chodzi o współpracę z markami, streamer powinien zwrócić uwagę na:

  • Umowę, podpisany przez obie strony oraz prawnie wiążący dokument zobowiązujący zarówno spółkę, jak i streamera do konkretnych działań. Kwestia wynagrodzenia zależy od wzajemnych ustaleń. Marka może wybrać wynagrodzenie stałe lub wynagrodzenie zależne od wykonanych działań.
  • Barter lub wymiana. Streamer otrzymuje produkt od marki, następnie używa tego sprzętu i poleca go fanom. Zrozumiałe jest, że jest to preferowana forma dla marek gamingowych. Trudno jest znaleźć lepszą i bardziej praktyczną reklamę dla mikrofonu, myszy lub klawiatury, niż używanie ich przez streamera, który jest obserwowany przez tysiące ludzi.
  • Afiliacja. Ten sposób daje streamerowi sporą licencję kreatywną. W przypadku afiliacji wszystko zależy od tego, jaki dochód faktycznie osiągnie marka. Jeśli widzowie kupią produkt, klikając na wskazany im link, część zysków ze sprzedaży trafi na konto streamera.

Nasza rada: nie zgadzaj się na coś nieokreślonego ani na "dżentelmeńską umowę".

Wszystkie formy współpracy finansowej muszą być spisane, nawet w formie korespondencji elektronicznej. Jeśli marka odczuwa wymierne korzyści z pracy z Tobą, Ty jesteś równie uprawniony do pewnych korzyści. Świat się zmienia, więc bądź ostrożny i przygotowany na każdy scenariusz roboczy, również taki negatywny.

3. Co można zrobić, aby być atrakcyjnym dla sponsorów?

Liczby, liczby, liczby - im więcej widzów ma streamer, tym bardziej atrakcyjny jest dla marek. Wyniki uzyskane w innych mediach społecznościowych również są ważne - nie warto ich zaniedbywać.

Jakościowe treści — oglądanie filmów na streamach nie wystarczy. Streamer tworzy treść, a w dłuższej perspektywie jej jakość jest bardzo ważna dla widowni. Streamerom, którzy robią interesujące rzeczy, po prostu łatwiej jest wyróżnić się z tłumu.

Uważaj na swój wizerunek - marki dbają o tak zwane "bezpieczeństwo marki" - nie chcą być kojarzone z osobami, które zachowują się wulgarnie, agresywnie lub używają środków stymulujących podczas streamowania.

Nie lekceważ mediów społecznościowych - im więcej miejsc, w których streamer wchodzi w interakcję z widownią, tym więc pola do manewru ma marka. Media społecznościowe otwierają streamerowi drzwi do kontaktu z widownią, nawet, jeśli nie może nadawać na żywo i jest to świetna wizytówka biznesowa dla marek.

Jak widzowie mogą pomóc w znalezieniu sponsorów?

Marka współpracuje ze streamerem, ponieważ chce dotrzeć do jego widzów. Im lepiej marka jest odbierana przez widzów i im lepsze są jej wyniki, tym większe szanse, że będzie kontynuowała współpracę z danym streamerem. Widzowie powinni wiedzieć, że sponsorowanie pozwala streamerowi na utrzymanie się i tworzenie dla nich lepszych treści. Dlatego warto nauczyć widzów, że lubiąc sponsorowane posty lub klikając w linki wysłane przez streamera, bezpośrednio go wspierają. Bardzo ważne jest również, aby marka była ceniona przez widzów. Przecież nikt nie chce być tam, gdzie nie jest lubiany.

ZDOBĄDŹ NAJLEPSZYCH SPONSORÓW I ROZWIJAJ SWÓJ KANAŁ!

Nie masz pomysłu na kolejny stream?

Wejdź na generator pomysłów i zaskocz swoich fanów!

Generator pomysłów