5 prostych do poprawienia rzeczy, które znacznie ulepszą Twój kanał

Niezależnie od tego, czy prowadzisz kanał na YouTube lub Twitchu od niedawna, czy od dłuższego czasu, jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz zadbać o to, aby ciągle go ulepszać. Optymalizacja pewnych elementów może znacząco poprawić wyniki oglądalności Twojego kanału i podnieść zaangażowanie widzów. Krótko mówiąc – na pewno Ci się to opłaci, a jednocześnie nie powinno to zająć zbyt dużo czasu. Zobacz, na jakie 5 prostych do poprawienia rzeczy musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz szybko ulepszyć swój kanał!

Opis kanału

Opis kanału powinien zawierać krótkie podsumowanie tego, kim jesteś, czym się zajmujesz i co Cię wyróżnia. Zarówno, jeśli chodzi o opis kanału na YT, jak i na Twitchu, przestrzeń jest mocno limitowana, więc musisz zadbać o to, aby zmieścić się ze wszystkimi najważniejszymi informacjami. Spróbuj się wyróżnić i oddać wiernie charakter Twój i Twojego kanału. Po przeczytaniu takiego opisu, potencjalny widz powinien wiedzieć, czego mniej więcej może się spodziewać po Twoich streamach.

Niekiedy to właśnie opis kanału zadecyduje o tym, czy dana osoba postanowi sprawdzić, co masz do zaoferowania, czy też się zniechęci. Popraw go więc, jeśli aktualny pozostawia sporo do życzenia. Zadbaj o poprawność ortograficzną i merytoryczną, a także spójność i rzetelność przedstawionych informacji. Jednocześnie nie zanudzaj użytkowników bezużytecznymi statystykami i datami.

Przykładowy opis kanału streamingowego na Twitchu

Co bardzo ważne, nie udawaj kogoś, kim nie jesteś i podejdź do ustawiania opisu na luzie. Jeśli na co dzień na streamach dużo żartujesz lub masz wybuchowy charakter, nie bój się tego pokazać. Zmiana drętwego i nieciekawego opisu na lepszy nie zajmie Ci długo, a na dłuższą metę może pomóc w pozyskaniu nowych widzów, więc zdecydowanie warto poświęcić na to chwilę.

Avatar

Twój avatar może być dla wielu nowych widzów pierwszym kontaktem z tym, jak wyglądasz. Jak zrobić avatar? Jeśli nie chcesz pokazywać na nim swojej twarzy, nie ma problemu – dobrą alternatywą jest także logo kanału. Nie ma tutaj jednej reguły dla wszystkich, wybierz więc tę opcję, która jest dla Ciebie wygodniejsza. Jeśli chodzi o topowych streamerów, to przykładowo, Ninja i DrLupo wykorzystują logo, ale za to TimTheTatman i Myth mają w avatarach swoje zdjęcia.

Przykładowy avatar na Twitchu

W przypadku początkujących streamerów, którzy nie mają możliwości zrobienia profesjonalnego zdjęcia, tańsze i prostsze może być jednak zaprojektowanie estetycznego logo. Czy to samodzielnie, za pomocą łatwo dostępnych programów graficznych, czy poprzez zlecenie tego ekspertowi.

Wysoka jakość avatara, niezależnie od jego formy, to podstawa. Avatar na YouTube czy Twitch nie może być rozpikselizowany, zbyt jasny lub zbyt ciemny. Musisz też zwrócić uwagę na to, aby nie zawierał kolorów, które będą się ze sobą „gryzły”. Najlepiej, aby avatar składał się z jednego głównego elementu (nazwy kanału, Twojej twarzy) i jednokolorowego tła. Widz będzie go widział tylko jako niewielkie kółko, więc za duża ilość detali i małych elementów sprawi, że avatar będzie mało przejrzysty i trudny do rozpoznania na pierwszy rzut oka.

Overlay na stream

Overlay na stream to nic innego, jak nakładka, zawierająca szereg przydatnych elementów i przezroczyste tło. W skład overleyów często wchodzą między innymi:

  • licznik subskrybentów lub obserwujących,
  • alerty o nowych fanach,
  • informacje o ostatnich lub najwyższych donacjach
  • czy też aktualny cel donacji.

Poszczególne segmenty są zwykle umieszczone w estetycznych ramkach (uważaj jednak, aby nie były one za grube i nie zabierały tym samym za dużo miejsca na ekranie).

Przykładowa nakładka na Twitchu

To tylko kilka popularnych zastosowań nakładek – możliwości są niemal nieograniczone, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć coś zupełnie innego, jeśli masz jakiś ciekawy pomysł. Jeśli jeszcze nie używasz overlaya lub korzystasz z jakiegoś bardzo prostego lub niezbyt atrakcyjnego wizualnie szablonu, koniecznie to zmień.

Poprawienie overlaya jest wbrew pozorom szybkie i łatwe, ponieważ w sieci znajdziesz sporo naprawdę wysokiej jakości gotowych nakładek, zarówno darmowych, jak i płatnych (naprzykład tutaj). Aspekt wizualny streama jest bardzo istotny dla widzów, więc nie możesz go lekceważyć. Co więcej, rozbudowane, dobrze przygotowane nakładki, które na przykład wyświetlają alerty o donacjach wraz z komentarzem darczyńcy, potrafią znacząco podnieść poziom zaangażowania obserwatorów.

Panele pod streamem

Panele pod streamem na Twitchu to kolejny aspekt kanału, co do którego twórcy mają bardzo dużą dowolność. Są to specjalne segmenty z elementami graficznymi i tekstowymi, które znajdują się w Twoim profilu, a także pod streamem w czasie transmisji. Często spotykane są takie panele, jak Q&A, wykaz używanego przez streamera sprzętu, harmonogram streamów czy lista sponsorów. Bardzo popularne są także panele zawierające przyciski kierujące do możliwości dokonania donacji.

Przykładowy panel pod streamem na Twitchu

Warto zadbać, aby panele były dobrze przygotowane zarówno pod względem graficznym, jak i merytorycznym. Przygotuj atrakcyjne wizualnie banery i przyciski, zgodne z identyfikacją graficzną Twojego kanału (czyli po prostu zadbaj o to, aby kolory w panelach, logo i nakładce w miarę możliwości były ze sobą spójne).

Nie zalewaj widzów ścianą tekstu, ponieważ nikt nie będzie miał ochoty ani czasu tego czytać – zwięzłość jest tutaj kluczowa. Postaraj się, aby tekst i grafiki komponowały się ze sobą jak najlepiej, ponieważ dzięki profesjonalnym, estetycznym panelom możesz zachęcić do siebie nowych widzów i sprawić, że zostaną z Tobą i Twoim kanałem na dłużej.

Interakcje z widzami

Niektórym streamerom interakcje z widzami przychodzą bardzo naturalnie, ale wiele osób musi się tego po prostu nauczyć i zwracać na to uwagę, zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynają one swoją przygodę z nadawaniem na żywo. Z najnowszego Badania live streamingu w Polsce (edycja 2020) wynika, że aż 62 proc. streamerów zależy na tym, by rozmawiać z uczestnikami czatu.

StatystykiŹródło: Badanie live streamingu w Polsce 2020

Jednocześnie pomysły na angażowanie publiczności czy po prostu rozmowa z widzami sprawia streamerom pewną trudność:

StatystykiŹródło: Badanie live streamingu w Polsce 2020

Niezależnie od tego, czy masz pięciu obserwujących, czy pięciuset lub pięćdziesiąt tysięcy, wchodzenie w interakcje z widzami może przynieść świetne rezultaty. Przede wszystkim w postaci większego zaangażowania fanów (liczniejszych wiadomości na czacie, memów, donejtów), ale może to również pomóc w zatrzymaniu ich na Twoim streamie na dłużej.

Zwracaj więc uwagę na to, aby w czasie streama zerkać na czat, reagować na to, co się na nim dzieje i odpowiadać na pytania widzów. Jeśli nie grasz w RPG-a czy przygodówkę, a dynamiczną strzelankę, może to być trudne, ale mimo wszystko spróbuj znaleźć na to chwilę, na przykład między rozgrywkami. Dobrą opcją może być wymienianie na głos nicku widza, do którego akurat się zwracasz lub na którego pytanie odpowiadasz – taka osoba poczuje się dzięki temu wyróżniona i zaskarbisz sobie jej sympatię.

Postaraj się także w miarę możliwości osobiście dziękować nowym obserwatorom, subskrybentom oraz osobom przekazującym Ci donejty. Łatwiej będzie Ci nad tym zapanować, jeśli dobrze ustawisz wspomniany już overlay na stream – dzięki temu od razu zobaczysz alerty, kiedy tylko zyskasz nowego fana, ktoś odnowi subskrypcję lub otrzymasz donejta.

Przykładowy alert na Twitchu

Jeśli przyłożysz się do poprawy omówionych powyżej elementów, z pewnością prędzej czy później ten wysiłek zaprocentuje i Twoi widzowie, zarówno obecni, jak i nowi, go docenią. Pamiętaj, że zarówno avatar, jak i opis kanału na YT czy overlay powinny przede wszystkim dobrze i rzetelnie reprezentować Ciebie. Twój charakter, temperament, preferencje w zakresie gier i nie tylko.

ZDOBĄDŹ NAJLEPSZYCH SPONSORÓW I ROZWIJAJ SWÓJ KANAŁ!

Nie masz pomysłu na kolejny stream?

Wejdź na generator pomysłów i zaskocz swoich fanów!

Generator pomysłów